Sri Lanka dag 14

13 mei 2018 - Baddegama, Sri Lanka

Allereerst voor alle moeders fijne moederdag! Was  bijna vergeten maar mijn jongens hebben aan mij gedacht, heel leuk!
Ga eerst schrijven over vandaag, gisteren geen internet en nu probeer ik het alweer voor de 2e keer. Vanmiddag had ik even verbinding via telefoon van chauffeur.

Nou, vanmorgen zijn we samen met familie van hier vertrokken voor een river safari, we hadden hun uitgenodigd om met ons mee te gaan, maar eerst zijn we voor "eerste spade" naar het gammele huisje gegaan wat eerder op blog heeft gestaan. Ze hadden het al afgebroken binnen 3 dagen en pannen en nog goed kozijn apart gehouden. De stichting heeft betonblokken en cement wat verder nodig is voor een nieuw huis ter beschikking gesteld, maar ze moeten net wel zelf opbouwen met familie en vrienden. Nou, toen we daar aankwamen leek het wel of het kermis was, zoveel mensen waren er. De grond was mooi geegaliseerd, touwen gespannen, alles klaar voor de eerste spade. Hier maken ze een feestje van met lekkere dingen enz. Ook brandt er een kaarsje voor het welslagen van het project. Ze hebben Piet geleerd xhoe te werken met een aparte hak/schoppen! Oals jullie zien waren er mensen genoeg om te bouwen en hadden ze onze handen niet nodig. Dit was ook de afspraak. Na thee gedronken te hebben zijn we verder gegaan voor onze river safari in de mangrove bossen in Bentota, tussen Galle en Colombo, aan de kust. We hebben ook de kustweg gereden en onderweg heel veel kerkhofjes gezien vlak aan het water, van de slachtoffers van de tsunami. Het blijft indrukwekkend en ook hier en daar de huisjes te zien die niet meer herbouwd zijn. De mangrovebossen zijn een plaatje, kijk zelf maar! Onderweg uit boot gegaan voor uitleg over kaneel productie, in Sri Lanka allemaal handwerk. Heel interessant om te zien. We hadden prachtig weer, maar in de nacht had het geregend dT we dachten de wereld vergaat, maar rond 9 uur stralend weer (of eigenlijk plakweer, heet) . Daarna zijn we met z'n allen in een mooi restaurant gaan lunchen en de kinderen werden ook nog getrakteerd op ijs, dat vonden ze heerlijk. Onderweg naar huis hebben we nog ,de moonstone mijn bezocht. Hier zijn beel edelstenen in de grond, maar wel slavenwerk om ze eruit te halen. Ook weer een apart verhaal. Daarna naar huis. Er waren weer mensen aan het wachten met ernstige problemen, ook een man met krukken. Daar gaan we morgen nog voor kijken naar een driewieler of zo, en nog een buggy voor een moeder met gehandicapt kindje, een rolstoel is te groot. De dames met het hoorapparaat waren er ook weer en ze hadden plezier en lachten van blijdschap. Het is moeilijk communiceren met hun, maar ze lachen en dat is goed.ze belt ook met haar man (videocall) met gebaren. Die is in Maleisie voor werk. Dus morgen op pad om alle spullen bij elkaar te krijgen en naar de mensen brengen. Het restaurant hier bij de mensen waar we zijn is berzamelplaats voor ernstige probleemgevallen en dat moet dan bekeken worden. Je kunt helaas niet iedereen helpen........

1. Ineke Hodiamont:
    14 mei 2018
    Hallo jullie 3tjes,
    We dachten even, Els heeft 'n dagje rust, daar je geen internet had, maar dus tóch weer 'n verhaal! Bewonderen je dat je na lange vermoeiende, maar boeiende dagen de energie opbrengt om weer verslag te doen van jullie belevenissen!!
    We wensen jullie nog 'n verdere mooie vacantie en tot hoors of tot ziens.
    Peter en Ineke.