Sri Lanka dag 15

14 mei 2018 - Baddegama, Sri Lanka

Sri Lanka dag 15

Vanmorgen met 2 tuktuks vertrokken naar Galle, om diverse spullen te halen. Tussenstop op vismarkt. Deze vis is echt vers, markt pal aan zee, vissers komen aan, vis meteen verkocht. In Galle is verkeer grote chaos, dus we zaten best lang in tuk tuk, maar we genieten van dit gekrioel, tenminste zolang het goed gaat. Als je stil staat lach je wat met de buren tuktuk of indien mogelijk praten, best grappig. Daarna naar een supermarkt waar we nieuwe borden, kopjes enz. hebben gekocht voor het bejaardenhuis waar we geverfd enz. hebben, want dit is echt geen overbodige luxe, als je ziet waar ze uit eten. Daarna krukken gekocht voor een jongen, en toen we ze wilden brengen was er niemand thuis! Jammer, dan maar andere dag. Toen op zoek naar een buggy, wat ik al eerder verteld heb. Dat was nog niet zo eenvoudig. In dat drukke verkeer ben je wel even onderweg, maar uiteindelijk toch een winkel gevonden waar we dan ook een gekocht hebben. Echt een mooie buggy! Maar toen begon het spel. De vrouw met het verlamd kindje woont in de bushbush, dus de tuktukdriver heeft wel 10 keer moeten vragen waar ze wonen. De arme mensen komen hier in het restaurant bij Yasinthe met hun ellende en dan wordt beoordeeld wie geholpen wordt. Als je de ellende niet met eigen ogen ziet, is het moeilijk over te brengen. Maar misschien als jullie de foto's zien .........dus eindelijk hebben we het huisje gevonden. De moeder stond met kindje op arm aan de straat en ging ons voor waar we moesten zijn. Nou toen wisten we het helemaal niet meer. We moesten echt heel steil omhoog over keien en pratsch, bijna op handen en voeten. Ik had slippers aan want wist niet dat we zo erg terecht zouden komen, en de oma van 67 is samen met mij omhoog gegaan. En dan boven aangekomen staat me daar zo'n hutje, met geen pen te beschrijven met 3 kinderen,en ernaast een keuken of beter gezegd stal met ja ik weet het ook niet. In ieder geval niet ons begrip van een keuken. Doffe ellende. Kindje in buggy gezet, schoentjes knuffeltje, wat pennen en smurfjes achtergelaten en toen weer verder. We waren er echt stil van in tuktuk. Daarna weer crossen naar volgende adres. Hier moesten we iemand vragen voor die driewieler, maar juiste persoon was niet aanwezig, dus terugkomen. Hier kregen we wel een flesje drinkyoghurt, heerlijk. O ja, de vrouw van onze kok kwam mij gisteren een ananas uit haar Bushbush brengen, omdat ik voor haar kleren en schoenen had meegegeven aan haar man. Dat is toch lief he! Toch weer een paar mensen blij gemaakt vandaag. Maar eigenlijk, het zijn er zoveel........
In de late middag terug, gegeten, jo naar kapper, Piet en ik naar Baddegama , ons dorp. Maar daar kreeg ik opeens buikpijn en moest op zoek naar toilet........ ,!! Toch wat redelijks gevonden, haha. Dit misschien idee voor bij ons. Ging naar winkeltje, verkopen ze ook drogisterij producten. Vraag naar iets voor diarree. Hij komt met doosje, vraagt hoeveel tabletjes ik wil, ik zeg 2, hij knipt ze af van strip, ik betaal ongeveer 50 cent en voel me alweer wat beter. Dus heb geen hele doos tabletten hoeven kopen . Is dat niet perfect, niks over datum, niks teveel, juist op maat. Dus hier kunnen we nog van leren in plaats van zoveel tabletten weggooien! Toch?
Toen we terug kwamen rond 5 uur zaten hier alweer mensen te wachten, oma, moeder en 2 kleine meisjes, alledrie doofstom en heel arm. Jo was er niet dus via Yacinthe met hun gecommuniceerd, oma kon wel praten. Ze hadden een foto van de hele familie , vader, moeder en 3 kinderen, allemaal doofstom

. Alles genoteerd, wat geld gegeven voor tuktuk , want anders moesten ze naar huis lopen, wat speeltjes en kleren. Ze vroegen ook om cement voor vloer want ze leven op d'r drek! Wordt later beoordeeld. Het lijkt hier op een dokterspraktijk maar dan met andere problemen. Toen nog een moedertje met zoon, moeten later terugkomen.
Het was weer een afwisselende dag met plezier en emoties, zo gaat dat. Morgen gaan Piet en ik voor 2 dagen weg ( vakantie) waar dat horen jullie later wel, Jo blijft hier, heeft afspraken ivm blindenvakschool met architect en zo, dus het wordt nu kort dag.
Hoop dat ik dit kan plaatsen, want heb het in notities getypt, kom weer niet op blog!!
Tot gauw!

1. Huub en Jose:
    Lieve Els en Piet.
    Dat wordt 6 weken bijkomen van alle ervaringen,toch.
    Jullie maken alles aan den lijve mee.
    Knap hoor.
    Liefs Huub en Jose
  2. Truus en Guenter:
    14 mei 2018
    Hoi Els en Piet , fijne vakantiedagen. Nu maar even echt genieten.

Lieve groeten,
    Truus en Guenter.
  3. Victor en Gertie:
    Hoi Els en Piet,
    We wensen jullie fijne dagen. ☀️
    Geniet ervan.
    Groetjes,