Dag 15

16 augustus 2016 - Zheleznogorsk, Rusland

Dag 15  op naar Mongol Els (zandduinen) Els betekent zand. En naar nieuwe nomadenfamilie.
Voordat we afscheid gingen nemen van familie moesten we eerst nog paardrijden. Eerst ik. Dat was al een ceremonie apart. Eerst uitgelegd dat ik eigenlijk niet wil mee gaan paardrijden, alleen even proberen erop te zitten en stukje rondom de (kerk) ger lopen. Nou dat was een hele operatie natuurlijk, zie foto. Maar het is gelukt, behalve dat die man waarschijnlijk zijn nek blauw heeft, want heb me aan hem vastgehouden bij afstappen . Daarna Piet erop. Hij sprong erop als ervaren ruiter, maar viel er bijna aan de andere kant weer vanaf. De man vertrouwde het niet en ging toch ook eerst rondje om de kerk en toen gingen ze. Zo te zien was Piet te groot voor dat paard, geen gezicht. Maar alla . Na enige tijd waren ze verdwenen. Na tijdje 2 stippen aan de horizon en daar kwamen ze, ze waren over rivier gestapt en dat was hele ervaring voor Piet . Daarna alles weer inpakken en afscheid nemen van familie. We hadden in die 2 dagen toch al een band opgebouwd, ze zijn zo warm en hartelijk. De eerste dag kuste overoma ons al en bij afscheid allemaal . Overoma zegende ons nog en oma ging een ritueel met melk offeren en daar gingen we, we moesten allemaal zelfs een traantje wegpinken.
Op naar volgende nomadenfamilie . Eerste 25 km weer brakkelen en daarna 200 km zg. Highway zelfs hier nog gerammel. 2 stops, 1 voor boodschappen en 1 voor picknick . Bij stop niet meer dan enkele huisjes en winkeltje.
Rond 5 pm waren we bij familie, niemand daar, 1 Ger stond open, dus daar zijn we ingetrokken. Na uurtje kwam familie, man vrouw. 2 dochters 1 zoon, 5, 6 en 8 jaar oud. 1 Ger is voor familie en Andere Ger voor ons om te slapen. Eten doen we bij hun. Een Ger is 6 meter doorsnee en daar gebeurt alles in. Er staan 2 bedden, wat rammelige kastjes, zg. Wastafel met eronder een emmer, 1 tafeltje, 3 kleine kinderstoeltjes,  alle huisraad hangt en staat , van Alles onder bed, jongens jongens, je kunt het je niet voorstellen. O.a. Een teil vol botten met vlees, een accu  12 volt gevoed door zonnepanelen. Aan accu is gekoppeld de tv en 1 klein lampje. We kregen eerst melkthee met zelfgemaakte yoghurtkoekjes. Die thee werd nog staande gemaakt. 1 liter melk 1 liter water, wat out en wat kruiden, gekookt op kachel en 10 minuten kaar. Was wel te drinken. Toen gingen ze eten voorbereiden. Vrouw plank op bed, deeg gemaakt waarvan ze reepjes sneed voor noedels, ondertussen Sowa bezig met gedroogd vlees kapot te slaan met hamer en daarna klein snijden. Daarna alles in grote ketel met aardappels wortels uien knoflook enz. Gewokt en het smaakte ook nog goed.
Daarna familie blij gemaakt met wat cadeautjes. Piet op grond gelegen met kinderen tekeningetjes maken, en zo was avond snel om. Onze bedden waren al opgemaakt door de jongens met veel slaapzakken, want ze zeggen het wordt koud. Trouwens het is niet zo warm en het heeft geregend late namiddag. Tot morgen