Dag 18 terug naar Ulan Bator

19 augustus 2016 - Ulaanbaatar, Mongolië

Dag 18. Terug naar Ulan Bator
Sowa had weer lekker ontbijt gemaakt, gebakken eitje enz. Lotar was al bezig met slaapzakken en zo opruimen, de jongens hebben ons echt super verzorgd . Toen op weg naar Ulan Bator. We moesten weer 35 km onverhard en daarna plm 300 km geasfalteerde weg. (Autobaan is hier niet in Mongolia ) . Langs deze weg is het soms best gevaarlijk, die paarden, schapen en geiten enz steken zo maar de weg over, of ze staan te kijken en komen dan plotseling de weg over. Maar Lotar is heel goede chauffeur, dus we hebben alle vertrouwen in hem. Het is lange eenzame weg, de eerste 200 km slechts 10 auto's gezien. Best veel dode dieren langs weg gezien, ook pas overleden paard, zo zielig.  De jongens hadden mooie local muziek opgezet  en wij hadden allemaal onze eigen gedachten. Het prachtige landschap met dieren glijdt zo aan je voorbij met deze mooie muziek, en voor ons was het natuurlijk ook laatste blik op countryside. Opeens ziet Piet een prachtige Yak langs de weg in het water staan, dat was zo'n apart gezicht, als uit de oertijd. Dus Lotar werd gevraagd om te stoppen zodat we met  alle toestellen foto's en film  konden maken. (Zie foto) Piet had ze al eerder op afstand gezien, maar dit was unicum, zo dicht langs de weg!  Na  picknickpauze weer verder en tegen 3.30 pm kwamen we aan in Ulan Bator. Hier kun je niet zeggen 350 km dat is plm 3 uur, hier doe je daar wel 6-7 uur of langer over. Het was prachtig weer, het voelde ook weer warmer dan in de countryside. We zijn samen nog even laatste dingetjes gaan kopen, daarna naar café Amsterdam (Tseren Tours), naar Saskia vertellen hoe alles gegaan is, onze jongens Sowa en Lotar natuurlijk complimenten gegeven. Toen met z' n vieren afscheidsdiner, Mongolische BBQ. Heel goed gesmaakt. Tijd voor afscheid, in inmiddels waren we ECHT moe. Ik tolde gewoon. Werden naar hotel gebracht, spullen uitgeladen, we hebben nog gelachen of dat alles in onze koffers gaat passen. Het afscheid was best emotioneel, we zijn toch 7 dagen dag en nacht samen geweest en gelukkig was er een goede klik. Sowa zei: see you dus wilde niet goodbye zeggen. Ze hebben het best moeilijk hier, verdienen niet veel, kunnen moeilijk vooruit komen. Alweer gezien dat wij toch niet mogen klagen. Douchen, pratsch liep langs ons af haha, eindelijk frisse kleren, wat een luxe wat wij thuis zo normaal vinden. Alles reorganiseren, het is toch gelukt om alles in de koffers te proppen. En nu slapen. Morgenvroeg worden we om 5 am gewekt, 6 am naar Chinggis Khaan international AirPort, en om 8.10 am naar Moskou. Overstappen naar Dusseldorf en naar huis. Als we er zijn laten we weer wat horen!!

1. Will en Math Thewessen:
    19 augustus 2016
    Wij wensen jullie goed en tevreden thuis na zo een indrukwekkende reis!
    Goede vlucht!
    Wij horen wel!
  2. Pierre Kroonen:
    19 augustus 2016
    Goede terugreis en eenmaal thuis kunnen jullie de hele dag weer PLAT kallen.

Groet,
    Roos en Pierre
  3. Evelien en Harrie Jorna-Jacobse:
    19 augustus 2016
    Wat een verhalen, bijna niet voor te stellen en dan ook nog zo'n prachtige foto's.
    Ja, wat hebben wij het hier dan goed en wat vinden we alles normaal......Els: gek om te zeggen: tot volgende week vrijdag in Gulpen bij de Zwarte Ruiter, nu je nog zo'n eind van ons af zit. Maar: hopelijk ben je dan bekomen van alles en weer goed uitgerust!!!!

Groeten,
    Evelien
  4. Truus en Guenter:
    20 augustus 2016
    Wat hebben we genoten van jullie verhalen. Staan we ook weer met beide benen op de grond. Prachtig hoe jullie omgingen met alle voor ons vreemde situaties en gebeurtenissen.
    We zullen jullie verhalen missen .
    Een goede thuisreis, zijn blij jullie weer snel te zien.
  5. Hubert.N.P Meens:
    27 september 2016
    Ik heb ze nog niet alle reisberichten gelezen, maar wat een avontuur!. En je schrijft en beschrijft alles zo professioneel, je had er je beroep van kunnen maken!! Super!!