dag 9 in trein naar Mongolia

10 augustus 2016 - Ulaanbaatar, Mongolië

Dag 9 in trein naar Mongolia
Gisteren vertrokken, eerste stop midden in nacht gezellig op perron met Fransen, onze coupe genoten, Italianen , Canadezen Duitsers, Spanjaarden, Zwitsers meisje, al eerder ontmoet en gisteren met ons Tour door stad gemaakt. Zij reist helemaal alleen. Trein harde matras. 6 uur ochtend nog 3 uur van Mongoolse grens. Heel gezellige conversatie in trein. Landschap nu bergen en begin steppe. Op dit moment regen. Bij stop.op station honden die langs trein staan voor eten. Heb ze wat gegeven maar toen kwamen er meer. Geen Russische mensen in deze trein alleen travellers. Om 1 uur 's nachts  gingen die twee eten, een of ander blik ze wisten zelf niet wat het was hondenvoer of kattenvoer het is heel gezellig hier. Veel gelachen bv zei een waar is volgende stop, een ander: Holland . CONTROLE: party over!! het is nu 13.15 uur local time.  Weer verder.......
Net terug van pauze van 2 uur. Onze wagon werd afgekoppeld en locomotief met rest wagons weg. Daar stonden we buiten. Hele gezellige stop met allemaal, wagonfoto met alle nationaliteiten , veel gelachen. Honden op perron, wachten op eten zo zielig. Gaan vuilnisbakken af voor eten. Dat is minder leuk. Maar wat nu volgt is helemaal niet leuk. Grenscontroles, met hond in trein, ik moest koffer openen, onder onze bank, en eigenwijs Pietje maakte het helemaal spannend. De rest vertel ik thuis!!  Tijdens deze controle was het muisstil in wagon, iedereen gespannen. Maar verder alles goed gegaan. Halte verder weer stop. Douane in houding voor trein. We zijn inmiddels al uren bezig met Controle. Paspoorten zijn nu naar binnen en wij mogen er al die tijd niet uit. Piet: wat inge sjtrons. Maar zo streng hebben wij het nog nooit meegemaakt. Benieuwd wanneer we verder kunnen. We staan inmiddels al ongeveer 6 uur aan de grens. Nu is het al 10 pm en vertrekken pas. We mochten er nu wel uit en hebben eerste Mongoliers hier zien in- en uitstappen. Dit was toch wel even slikken hoe ze erbij lopen en wat ze meeslepen en de kinderen. We zijn wel beetje geschrokken van alles hier aan de grens. Durf hier geen foto' s te maken!! Benieuwd hoe alles verder verloopt. Dan nog even de truc van de duif. In trein konden roebels gewisseld worden voor Tugrik .Ik had nog 10 briefjes en nu in de plaats 120. Is dat geen goede deal? Haha, nu de uitleg. Had nog voor 84 euro roebels omgezet naar Tugrik , hiervoor kreeg ik 147.000 Tugrik. Weet niet of het zo'n goede deal is, maar ja. Wel gelachen, want wisselvrouw in trein zal ik maar zeggen had te weinig geld en trok me aan arm mee uit trein naar station om meer geld te halen. Iedereen lag dubbel, ze gaf me nog geld en inmiddels was Piet gearriveerd voor foto . We gaan nu weer aan de noedels omdat er geen restauratiewagen in deze trein is, 2e noodrantsoen, dus morgen weer lekker eten in Ulan Bator. En daarna wordt het eten spannend. Wat wel jammer is dat we van de Russische grens tot Ulan Bator in donker rijden.......maar krijgen nog genoeg te zien.
Gaan nu proberen wat te slapen in deze hectische omgeving, beter geen foto denk ik.....welterusten en tot morgenvroeg in Ulan Bator.

1. Evelien en Harrie Jorna-Jacobse:
    10 augustus 2016
    Spannend, spannend allemaal. Ik wens jullie een verdere mooie reis en houd je energie maar goed op peil met de noedels!
    Groet uit Nederland (17 graden nu....) en Els: tot 26 augustus!
    Evelien Jorna Jacobse
  2. Huub en Jose:
    10 augustus 2016
    Tja Els & Piet, dat zijn nog eens degelijke grenscontroles ! Maar ik bewonder jullie positief optimisme; geweldig ! Ik ben zeer benieuwd naar de "frats" van Piet tijdens de grenscontrole.
    Nog hartelijk bedankt voor de e-card voor Jos. Els je bent een echte IT-deskundige.
    Nog heel veel plezier in Mongolia en jullie zullen ongetwijfeld nog vele interessante dingen meemaken. We zijn erg benieuwd naar de volgende reisverslagen en foto's.
    Zodra ik even tijd heb ga ik de puzzle-vraag over de treinsnelheid bestuderen en beantwoorden. Want die prijs lijkt me zeer de moeite waard.
    Piet & Els, toi, toi,, toi !
  3. Riekkij en jose:
    10 augustus 2016
    elke keer opnieuw spannend voor te lezen ,geweldig
  4. Frans en Tonny:
    11 augustus 2016
    Hoi Els en Piet
    wat weer ein geweldig verhaol
    en wat ziet ge toch un paar avonturiers
    ik verheug mich weer op och volgende verhaol.
    geniet lekker dan daon weej det aok