Sri Lanka dag 7

6 mei 2018 - Baddegama, Sri Lanka

De dag is alweer omgevlogen. Het lukt even niet helemaal met  de foto's van gisteren. Probeer later nog te sturen.
Vanmorgen met 2 tuktuks vertrokken voor openen huis gebouwd door stichting. Dit is zeer arme familie en er was boom gevallen op oude huisje, dus moesten in een tent wonen. Hadden geen geld voor materiaal om nieuw huisje te bouwen. Er wordt een boeddha cadeau gedaan en hier hele ceremonie omheen. Ze koken ook kokosmelk en als deze overkookt dan is dit voor veel geluk in het huis. Het is hun gegund na lange tijd in tent. Ze zijn dan ook zeer blij en bedanken met lekkers en bananen. Kan hier nog veel over schrijven maar wordt teveel. De weg naar dit huisje was prachtig, ik kan blijven foto's maken........daarna nog naar een huisje geweest wat zeer slecht is en bekeken wat gedaan kan worden. Het is een lemen huisje maar de omgeving is zo mooi!!! Veel aparte fruitbomen, diverse soorten palmbomen en niet te vergeten prachtige bloemenstruiken. Piet zei meteen, als ik mocht kiezen zou dit de plek zijn voor een buitenverblijf. Maar we houden het maar bij de jachthut.  Daarna vrij (zondag) en zijn naar Hikkaduwa geweest naar de markt. Ook een aparte belevenis, heb ik geen foto's van op ipad. Daarna lunch aan strand in Hikkaduwa, is ongeveer 8 kilometer van ons vandaan. Het was vandaag flink zonnig en geloof het of niet, we zitten onder afdak! Naast ons zaten mensen uit Bladel met hele familie, zoon uit Australie was er ook, dus familie-ontmoeting, leuk! Opeens loopt daar een best grote leguaan vlak langs ons, kindje schrikt en begint te huilen, maar men zegt ze doen niks, dus heb ik wat foto's gemaakt. Op het terras zit je meteen aan het water en de zee is best ruw, flinke golven, fijn om te surfen maar niet voor mij. Heb vandaag voor de eerste keer 10 min in de zon gezeten en moet al echt oppassen, zo heftig brandt die zon! Daarna zijn we naar de schildpadfarm geweest, hartstikke mooi en interessant. Deze man van farm heeft ook tsunami meegemaakt en familie verloren. Daarna naar het tsunami museum. Dit is echt heftig........zoals ik al zei geeft dit strand en zee een dubbel gevoel. De mevrouw die dit runt heeft tsunami overleefd en haar zoontje na 2 x duiken uit het water kunnen redden en daarna hebben ze in een boom gezeten! Ze vertellt dit zo rustig, maar wij raken geemotioneerd, het is niet niks welke foto's ze daar laten zien. Wij mochten daar geen foto's maken, past ook niet. We hebben wel buiten met die mevrouw nog een foto' gemaakt en een tekening gekocht wat een jongetje van 10 gemaakt had na de tsunami om te verwerken. Daar hangen veel tekeningen op van kinderen. Ze bouwen nu ook hier en daar dijken en we zien ook nog huisjes die niet meer zijn opgebouwd omdat mensen daar niet meer willen wonen. Heel begrijpelijk. Het was een mooie, interessante, beetje emotionele, leerzame dag. Maar als jullie ons in die tuktuk zien vliegen, dan is het lachen geblazen.....ik probeer met de foto's maar als het niet lukt komen ze later. Tot morgen en groetjes .