Dag 12 en 13

16 augustus 2016 - Kharkhorin, Mongolië

Dag 12. Start jeeptour .
Om 10 uur werden we opgehaald bij hotel. Natuurlijk surprise wie en welke auto. Geen hele stoere jeep maar wel van binnen heel comfortabel. Ook benieuwd hoe het zal klikken met onze 2 begeleiders. 1e indruk prima, spontaan en behulpzaam. ok, on the way. Maar onze gids van gisteren had me aangeraden om zo'n Mongoolse jas te kopen (del) omdat het best al flink kan afkoelen in de countryside. Dus aan deze gids Sowa gevraagd om naar Black market te gaan en eerst jas kopen. Dat was prima. Dat hadden jullie moeten zien. Hard gelachen, maar met del naar buiten. Ijs  was gebroken. Op naar Terelj National Park. Het was al gauw hobbelen geblazen, maar hoe. Zijn overal gemasseerd, maar zo prachtig, het is eigenlijk niet goed te omschrijven. Je kunt foto's blijven maken, dus ik denk dat de foto's voor zich spreken. Alvorens  naar tempel te gaan eerste lunch buiten met Sowa en Lotar (chauffeur). Ze hadden vanalles bij zich, ik lekker in campingstoeltje en Sowa alles regelen. Lekker gegeten. Toen klim naar tempel in berg, en daarna nog heel veel trappen. Ik heb het net gehaald, was kapot. Naar beneden via smal steil pad, die gids is supersnel en denkt dat ik dat ook kan. Maar het is gelukt. Heb gezegd wel niet moeilijker dan dit.  In Tempel was Monnik, wij denken dat het een vrouw was, en toen ik langs wilde lopen moest ik bidden en offeren. Heb wat erin gedaan en weer verder. Die 2 lachen natuurlijk. Toen we net uit tempel kwamen ging een man op paard ons voorbij, wij lachen want dachten dat paard niet wilde stoppen, was me dat die Fransman uit onze coupe van de trein. Leuk weerzien. Samen foto gemaakt en ieder weer onze eigen weg. Weer gehobbeld naar onze Ger voor vannacht in GURU camp. Hier staan gers die travellers kunnen huren. Mooi bed, kacheltje, brandt op dit moment, schitterend van binnen. Dus vannacht slapen wij met z'n twee en Sowa en Lotar in de Ger achter ons. Ze zijn zo behulpzaam met alles! Lekker buiten gezeten, heerlijke zon maar af en toe wind als een orkaan. Dan weer weg, heel raar. Sowa speelt gitaar dus dat was geweldig in deze oase van rust. En we zijn nog niet eens zo ver weg uit de stad. Op terugweg van avondeten naar Ger, zegt Piet, hier zijn ze aan het stoken. Ik ga beetje naar binnen kijken en toen ze me zagen moest ik binnen komen, niet te geloven wie daar allemaal bij elkaar zaten rond de kachel, hele tafel vol eten, wij moesten meteen zitten, Piet kreeg vis in handen geduwd en er kwamen steeds meer mensen naar binnen. Er waren Mongoliërs , Japanners, Chinese vrouw, ,Koreaan, jonge meiden, kleine kinderen, nog meer mannen kwamen binnen. Ik,zeg wat is dit, ga Sowa halen. Die dacht waar zijn die 2, dus toen ik hem zag zeg ik kom mee want we kunnen niet praten met ze. Die lachte zich kapot dat wij daar waren. Dus ook naar binnen, kreeg Wodka, ik wilde dat niet, daarna kwam chauffeur ook kijken, ook naar binnen. Nou het was gezellige boel. Kunnen jullie op foto's zien. Daarna naar onze Ger, kachel aangemaakt , brandde zo fel dat ik zei, dalik gunt vur de loch in mit der ganse handel. Gaan nu slapen, want best wel moe. We hebben uitzicht rondom als prachtig schilderij! Goodnight en tot morgen. Weet niet wanneer we internet hebben, dus..........

Dag 13 Op naar nomaden familie
Ik schrijf dit ochtend dag 14, want gisteren is het laat geworden en te moe om te schrijven. Na ontbijt naar Chinggis Khaan monument. Dit ligt in middel of nowhere. Zo indrukwekkend , gemaakt van roestvrij staal,( 250 ton) schittert in de zon, geopend sept. 2008. Zijn van binnen omhoog gegaan tot manen van paard, enkele trap naar boven, heel veel toeristen, warm, nou, hebben het weer gehaald. Ik wilde eerst niet maar Sowa zei, je moet mee.! Trappen trappen en nog. eens trappen, hoop dat we die nu gehad hebben, maar zooooooo de moeite waard. Kijk maar naar de foto's. Daarna een simpele picknick in de zon aan het water, wij zouden onder boom gaan, maar die is er niet. Stijl naar beneden tot aan water, maar we hebben goede chauffeur. Ik roep maar steeds, oeh oh en dan lachen die. Toen op naar ons hoofdprogramma, nomadenfamilie! Meer dan 50 km wildernis in, dus dat waren wel wat uurtjes massage. Van links naar rechts, omhoog omlaag, onderweg ook diverse ongelukken, 1 vrachtauto omgekiept het water in, dat is niet zo leuk, af en toe de weg kwijt want natuurlijk geen wegwijzers haha. Opeens stil in auto, ik zeg die weten niet meer waar naartoe, en dan bellen, en bellen, maar tegen 5 pm kwamen we bij onze familie. Het is zo ongelooflijk mooi onderweg, ik kan dit niet omschrijven dus kijk zelf maar.
Bij aankomst stond familie buiten, warm welkom, toch gereserveerd, meteen Ger in en daar kregen we melkkoekjes of zoiets en melkthee met zout. Dat moet je dan maar drinken, NOU! Gezin is overoma, opa en oma en 2 kleinkinderen 2 en 3 jaar oud. Ouders zijn in stad werken, dus kinderen worden hier opgevoed. Tot 6 jaar hier en dan naar school. Deze familie was op de hoogte van onze komst, hier komen vaker geïnteresseerden om het nomadenleven te proeven. Ze lieten ons al snel een foto zien en niet te geloven, dat waren Willem Alexander en Maxima. Die Zijn paar uurtjes hier geweest in 2006, wilden ook nomadenleven zien. Hier staan 4 gers, wij kregen Ger van overoma, en later bleek dat in andere Ger een Duitser was, voor 5 dagen. Die was alleen op tour en vertrok volgende ochtend. Piet heeft in deze korte tijd wat informatie gekregen. Dit leven is niet te omschrijven, zo primitief, zo eenvoudig, toilet of wat daar voor doorgaat, 100 meter steppe in tussen 4 houten wandjes, 1 mtr. Hoog, op 2 planken staan en groot gat , waar je alle "shit" kunt zien!!! Nou ben gaan kijken, maar meteen terug en heb nature toilet opgezocht!! We vragen ons af hoe Maxima dat gedaan heeft toen ze hier was?? De familie heeft koeien, paarden, schapen en geiten, kudde plm 300. 4 Grote honden lopen hier rond, een kat. Dan de bedden, keihard gewoon planken . Karlijn wat ben ik blij met jouw matrasje. Wel problemen met opblazen, iedereen bemoeide zich ermee, uiteindelijk toch gelukt. Bijna weggegooid, grapje! Gids heeft bed opgemaakt, oma's bed, slaapzakken, binnenlaken, klaar. Inmiddels onze sterrenkok (gids ) bezig met avondeten, we hadden geen vlees dus van familie schapenvlees oftewel schapenknoken met wat vlees eromheen gekregen. Dat duurde me wat voordat het klaar was. Inmiddels koude puree, koude rijst, dat was het.  Zien jullie het voor je!! Ik zeg heb je geen saus, toe kwam pot spagettisaus, ook koud eroverheen . Dat is Wildlife !! Toen het nachtleven in de Ger . Kachel brandde, buiten koud, dus allemaal in een Ger. Duitser, familie, gids, chauffeur en wij. Op kachel werd melk gestoomd en hier werd hun Wodka van gemaakt (beetje alcohol) Hoe ze het doen heel ingewikkeld, maar Piet wilde het weten, want het had met schnaps te maken. Maar eerst kregen we gekookte melk van net gemolken koeien. Van de 5 melkkoeien 5 liter melk. Rest was voor kalveren. Die waren zo blij dat ze bij hun moeder konden, overdag gescheiden. Gids nam gitaar en begon te spelen. En zo was het zeer snel gezellig, want Piet had hun fles wodka aangeboden en dat lusten ze wel. Daarna hebben opa en oma en overoma hun liedjes gezongen over nomadenleven en herders, prachtig, je kreeg er tranen van in je ogen. Ondertussen was hun wodka klaar, en moesten we nog proberen. Het was een avond, niet te beschrijven. Toen we naar bed wilden, moesten de geiten nog omrasterd worden en toen iedereen met zaklamp naar bed. Eerst nog even naar toilet,  maar ik samen met oma met zaklamp plm 30 meter steppe in, naast elkaar door de knieën , ik heb er geen woorden meer voor. Nou, slaap ze!!!!
Het is nu inmiddels 10 am , de zon schijnt, net ontbeten en we gaan nu in Khustain National Park  op zoek naar Przewalskipaarden  Doei!!
I