Dag 12

16 augustus 2016

Dag 12. Start jeeptour .
Om 10 uur werden we opgehaald bij hotel. Natuurlijk surprise wie en welke auto. Geen hele stoere jeep maar wel van binnen heel comfortabel. Ook benieuwd hoe het zal klikken met onze 2 begeleiders. 1e indruk prima, spontaan en behulpzaam. ok, on the way. Maar onze gids van gisteren had me aangeraden om zo'n Mongoolse jas te kopen (del) omdat het best al flink kan afkoelen in de countryside. Dus aan deze gids Sowa gevraagd om naar Black market te gaan en eerst jas kopen. Dat was prima. Dat hadden jullie moeten zien. Hard gelachen, maar met del naar buiten. Ijs  was gebroken. Op naar Terelj National Park. Het was al gauw hobbelen geblazen, maar hoe. Zijn overal gemasseerd, maar zo prachtig, het is eigenlijk niet goed te omschrijven. Je kunt foto's blijven maken, dus ik denk dat de foto's voor zich spreken. Alvorens  naar tempel te gaan eerste lunch buiten met Sowa en Lotar (chauffeur). Ze hadden vanalles bij zich, ik lekker in campingstoeltje en Sowa alles regelen. Lekker gegeten. Toen klim naar tempel in berg, en daarna nog heel veel trappen. Ik heb het net gehaald, was kapot. Naar beneden via smal steil pad, die gids is supersnel en denkt dat ik dat ook kan. Maar het is gelukt. Heb gezegd wel niet moeilijker dan dit.  In Tempel was Monnik, wij denken dat het een vrouw was, en toen ik langs wilde lopen moest ik bidden en offeren. Heb wat erin gedaan en weer verder. Die 2 lachen natuurlijk. Toen we net uit tempel kwamen ging een man op paard ons voorbij, wij lachen want dachten dat paard niet wilde stoppen, was me dat die Fransman uit onze coupe van de trein. Leuk weerzien. Samen foto gemaakt en ieder weer onze eigen weg. Weer gehobbeld naar onze Ger voor vannacht in GURU camp. Hier staan gers die travellers kunnen huren. Mooi bed, kacheltje, brandt op dit moment, schitterend van binnen. Dus vannacht slapen wij met z'n twee en Sowa en Lotar in de Ger achter ons. Ze zijn zo behulpzaam met alles! Lekker buiten gezeten, heerlijke zon maar af en toe wind als een orkaan. Dan weer weg, heel raar. Sowa speelt gitaar dus dat was geweldig in deze oase van rust. En we zijn nog niet eens zo ver weg uit de stad. Op terugweg van avondeten naar Ger, zegt Piet, hier zijn ze aan het stoken. Ik ga beetje naar binnen kijken en toen ze me zagen moest ik binnen komen, niet te geloven wie daar allemaal bij elkaar zaten rond de kachel, hele tafel vol eten, wij moesten meteen zitten, Piet kreeg vis in handen geduwd en er kwamen steeds meer mensen naar binnen. Er waren Mongoliërs , Japanners, Chinese vrouw, ,Koreaan, jonge meiden, kleine kinderen, nog meer mannen kwamen binnen. Ik,zeg wat is dit, ga Sowa halen. Die dacht waar zijn die 2, dus toen ik hem zag zeg ik kom mee want we kunnen niet praten met ze. Die lachte zich kapot dat wij daar waren. Dus ook naar binnen, kreeg Wodka, ik wilde dat niet, daarna kwam chauffeur ook kijken, ook naar binnen. Nou het was gezellige boel. Kunnen jullie op foto's zien. Daarna naar onze Ger, kachel aangemaakt , brandde zo fel dat ik zei, dalik gunt vur de loch in mit der ganse handel. Gaan nu slapen, want best wel moe. We hebben uitzicht rondom als prachtig schilderij! Goodnight en tot morgen. Weet niet wanneer we internet hebben, dus..........