Dag 14

16 augustus 2016

Dag 14 op zoek naar  Przewalskipaarden
Khustain National Park.
We zijn vertrokken . Hobbeldehob, daar gaan we weer. Ongeveer 40 km wildernis in , nooit gedacht dat het hier zo'n ruige natuur is. We doen hier zeker 2 uur over, dus  2 uur gratis massage. Het is eigenlijk geen park, het is gewoon natuur, 50 km x 50 km ongeveer, maar in dit gebied leven alleen wilde dieren, reeën , marmotten (groot). enz.  En hier zijn ook de wilde paarden (Przewalskipaarden ). Hier heeft Nederland ook aan meegewerkt. Daar aangekomen zoeken met verrekijker, voor achter, links rechts, niets te zien. Na half uur ging Sowa aan linkerkant de bergen in. Hij ging als een berggeit omhoog. Ondertussen kwam een security guide met crossmotor langs en vertelde ons dat ze gezien waren aan rechterkant. Wachten op Sowa, maar die was heel ver weg, eindelijk zagen we hem als stipje in de berg naar beneden komen. Hijgend en puffend, want het was erg warm, jammer niets gezien. Wij vertelden hem dat ze aan andere kant waren. Toen discussie, gaan we dit nog doen, want alweer andere berg op. Ik zei ik ga niet mee, dat is veel te zwaar voor mij. Piet wilde wel, dus daar gingen Sowa en Piet de berg in. Bergen als in Zwitserland hoogte 2000 mtr. Ik bleef bij chauffeur . Wij wachten wachten wachten, na ongeveer 2 uur zagen we 2 stippen en Piet zwaaide al op afstand , want andere vorm van contact hadden we niet, dus betekent ze hadden ze gezien. Hijgend vertelden ze het verhaal hoe moeilijk het was en hoe prachtig de natuurlijke reacties van de paarden waren, 6 stuks met jong, en Piet vertelde hoe mooi de hengst al hinnikte en op plateau bleef staan als de king van de berg! Hij volgde ons duidelijk. Ze lijken op one Shetlanders . Piet en Sowa hadden ook voor mij souvenir meegenomen , nl. Een gedroogde paardekeutel. Nou, daar moest ik het mee doen. En ik had zo graag zelf deze paarden gezien. Jammer. Ter plekke picknick en ander groepje kwam ook zoeken naar de paarden. Opeens ziet deze man met verrekijker de Przewalskipaarden lopen, 2 stuks, ik enthousiast dat ik ze ook gezien heb. En wat denk je. Aan de kant waar Sowa eerst zo lang heeft gezocht. Dus iedereen tevreden!, Toen terug, murg gerammeld, maar de natuur is zo schitterend, dat heb je er voor over. De voorjaarstelling gaf aan dat er plm 350 paarden leven, zonder jongen. Hier is alles zo uitgestrekt, grote vlaktes aan horizon bergen, eigenlijk kan ik niet omschrijven hoe mooi  en indruksvol het is, en nog steeds geen boom gezien. Alleen steppe en stenen. Sowa weer eten koken, Piet K.O. even op bed (planken)gelegen. 'S Avonds weer gezellig bij familie gezeten en toen we terugkwamen in Ger bleek een van de honden binnen geweest te zijn en had ons noodrantsoen geroken. Ravage. In donker niet meer kunnen opruimen, dat zien we morgen wel weer, o ja, ook nog kikker in Ger , die eruit en naar bed.