Dag 16

16 augustus 2016 - Kharkhorin, Mongolië

hallo allemaal zijn in Kkarkorin, alles goed, moeilijk om foto's te plaatsen dus later batterij bijna leeg .....doei

dag  16. Camel ride.
Goed geslapen, maar midden in de nacht loopt de wekker (Telefoon) van Piet af. Telefoon weet niet meer hoe laat het is. Sowa sliep bij ons in Ger en dacht dat hij moest opstaan. Wat gelachen en geschoebt dat dat ding uit moest, toch nog verder geslapen. Ochtend met de billen in de wind naar nature toilet, achter wat struiken op steppe, het is allemaal niet te geloven hoe dat hier gaat. We zijn kampioen wildplassers geworden. Samen ontbijt met familie en toen ging het gebeuren. Kameel rijden. Het leuke is dat we dat niet doen in een park maar bij de echte nomaden , dus die beesten hebben niet iedere dag vreemden op hun rug. Nadat we een del aan hadden, gingen we naar kamelen. Ik stikte van de angst maar ik wilde het toch gedaan hebben. Het opstappen was al een heel karwei, die andere kameel huilde want moest baby achterlaten, ik had het niet meer. En die 2 maar foto's maken. Toen Piet erop, dat ging natuurlijk veel beter en daar gingen we dan. Op naar de zandduinen . Over steppe, door water en toen het zand in en omhoog!!!! Ik,heb dat arme dier waarschijnlijk zijn bult vervormd, zo hield ik die vast. Maar het was weer prachtig maar alles deed me pijn omdat ik natuurlijk veel te verkrampt zat. Piet reed als een echte kameelherder, boven aangekomen zijn we even afgestapt en Sowa kwam aanrennen om foto's te maken. Hij was kletsnat want had door water moeten lopen. Gelukkig was het weer beter, lekker zonnetje, niet te warm, prachtig. Het was heel moeilijk om door die zandduinen te lopen, je zakt best ver weg en schuift naar beneden. Maar ongelooflijk uitzicht. Daarna aan terugtocht begonnen. Toen we over het water waren, ben ik afgestapt en is Sowa met Piet verder gegaan en ik lopen. Blij dat het achter de rug was, maar had het niet willen missen. Toen afscheid van familie en zijn we vertrokken naar Kharkorin, de oude hoofdstad van Mongolia in de tijd van Chinggis Khaan. Natuurlijk weer hobbelen en dan zouden we geasfalteerde weg krijgen, want het was toch 100 km. Deze weg is gewoon 2-baans weg, ernaast drek. Koeien schapen paarden, alles loopt langs de weg en steekt over en er wordt best hard gereden. Maar opeens bord met pijl, moesten van weg af en weer hobbelen door steppe. Zodoende duurde het weer langer voordat we in Kharkorin aankwamen. We zagen op afstand al Erdeme Zuu klooster, indrukwekkend. Daar aangekomen kreeg ik buikkrampen met als gevolg .............!! We hadden gisteren paardemelk gedronken en ook melkthee bij de familie , dus blijkbaar niet goed voor mij. In restaurantje wat eten, nou ja restaurantje, beter schuurtje, maar ik durfde niet. Daarna zijn we naar Kharkorin museum gegaan, ook interessant, maar worden nu toch wel beetje moe, beter gezegd Total loss!! Hier was internet en heb wat verhalen de deur uitgedaan, maar ging eerst allemaal mis, ik denk dat het beetje door elkaar staat, en foto' lukte bijna helemaal niet, dus die komen later. Daarna naar Ger kamp gereden, in de bergen met uitzicht op stad,nog eens gedoucht na bijna 5 dagen, in restaurant !(Ger) gegeten en thee gedronken en naar onze eigen Ger. Vrouw kwam kachel aanmaken, heerlijk want het best al koud 's avonds, en vandaag op tijd naar bed. We gaan beginnen aan onze laatste 2 dagen, het is omgevlogen!! Maar vandaag op tijd naar bed.  Ben ik nog vergeten, het had even geregend en klep van Ger boven was open, dus dweilen. Wat ook nog interessant is na ongeveer 500 km rijden, ons verste punt,  niet een boom te zien. Ook veel dode dieren langs de weg gezien vandaag. Ook hebben sommige nomaden nu al een motor om hun vee te drijven, maar te paard is het mooiste om te zien, hoe snel en behendig ze dit doen. Het is heerlijk warm in onze Ger, krantje gedownload vanmiddag en snurken maar. Zijn weer fris en fruitig. Morgen om 7 uur wordt kachel hier weer aangemaakt  en aangenaam wakker worden in Monolia.