dag 3 trein

6 augustus 2016

Dag 3 trein
 Goodmorning of wat het dan ook is! Nou, hier zitten we dan. Geen reisblog , geen app. Geen sms, geen telefoon, alles geprobeerd maar niks werkt. Sms wel ontvangen van Eefje maar krijg geen bericht de deur (trein) uit!! Zegt coupegenote, zo kan dat gaan. En nu komt Piet net van de gang en zegt elektriciteit doet het ook niet, dus nu kunnen we ook niks opladen. En we zitten nog tot dag 6 in de trein voordat we in Irkutsk zijn in Syberie.  Flexibel zijn stond in de voorwaarden voor deze reis haha, dus we zien wel. We hebben al leuke contacten, piet is nu met Rus die beetje Duits spreekt met stopcontacten bezig . Ter info: wij passeren 7 tijdzones, maar in de trein blijft Moskoutijd, dus op dit moment geen idee hoe laat het is waar we langskomen.
Vannacht slecht geslapen, veel lawaai, bedje wel goed. We hebben ieder matrasje, 2 lakens, 1 kussen en sloop en 1 klein handdoekje. Meer is ook niet nodig want er is niet veel te toiletteren. Ben ik zo blij met vochtige washandjes, en ook met zakjes koffie!
Hebben net pauze gehad van 25 min. Dit betekent op grotere stations is langere in- en uitstap tijd, vandaar. Dan mogen we ook even uit trein (en sigaretje roken) . Op perron staan karretjes met van alles  te koop, eten drinken souvenirs enz. Best gezellig zo en weer wat contacten opdoen. Elke wagon heeft 2 dames of heren, die regelen als er iets is, poetsen (komen zo stofzuigen) . (Ben naam vergeten hoe die heten) Controleren in en uitstappen. Zijn niet vriendelijk, maar alla, zo zijn ze dan. Had men ons al verteld. WC gaat ook van tijd tot tijd op slot, begrijp er niks van. Piet heeft net stopcontact gevonden wat werkt, maar nu moet hij weer weg want ze moeten stofzuigen. Ik ben op dit moment kletsnat van de hitte hier, bah, en Piet komt net terug van toilet en met de trappedaal belandt behoefte zo op trainrails, kun je heel goed zien. Piet kon het niet geloven en trapte nog 3 keer en het is waar. Bah bah, echt lachwekkend (sorry, dit vies verhaaltje hoort hier ook bij). Is realiteit .
De omgeving waar we langskomen is nog steeds groen, bosachtig, hier en daar open veld. Kleine dorpjes en af en toe grotere plaats . Ziet er allemaal armoedig uit en natuurlijk meestal houten huisjes.
Ik spring wel van de hak op de tak, maar geslapen in kleren,  niet veel want het is nu 38 gr Celsius , weet niet waar we zijn. Zojuist Wat gedronken in restaurant en hapje, daar is airco, dus even bijkomen. Gepraat op gangpad met vriendelijke Rus, woont bij Baikalmeer en zei zelfs welcome to Syberie . Dus ze worden misschien steeds vriendelijker die kant uit? Zo jammer dat ik niet op internet kan, want heb net foto gemaakt van 3e klas wagon. Dat geloof je niet!! Een hele wagon zonder coupe's, dus allemaal op een rij op bedje, en totaal geen privacy . Blij met onze coupe.  Ik kijk naar buiten en nog steeds groen, groen....... Op deze manier van reizen besef je pas hoe groot Rusland is  en ook dat dit een lange.............treinreis is......heb geprobeerd te bellen, lukt ook niet, dus op dit moment of deze dagen totaal uit de lucht. Als jullie dit lezen zijn we dus enkele dagen verder, maar moet eerst nog lukken om dit naar het reisblog te copieeren . Afwachten, hier leer je ook nog geduld......
Het is nu woensdag avond 7 pm Moskou tijd, 6 pm bij ons en local time 9 pm, volgen jullie het nog, wij ook niet en het wordt nog erger. nog 40 min en dan mogen we weer even uit de trein, daarna eten in restaurant. Het is nog steeds bloedheet, sommigen lopen hier in zwembroek rond. Bij elke halte stappen er mensen in of uit, en dan weer alles schoon in coupe. Heel apart hier in de trein. Ook mensen met kleine kinderen, zoals onze lieverdjes, reizen hiermee verre afstanden....
We passeren nu grote Russische mijn, ten tijde van tsaar, maar Echt groot. Zijn net gestopt en pauze gehad in ekaterinburg (jekaterinburg) . Naam gevraagd aan Russische. Onze Italianen uit Milaan onderbreken hier een dag de reis, alvorens verder te reizen naar Irkutsk. Even uit de trein zeggen ze, het is inderdaad erg lang haha. Deze stad is bekend om de laatste tsaar, is hier met familie vermoord.
Instappen en wilden we nog naar restaurant, helaas te laat, dicht. Hebben we noodrantsoen moeten aanspreken !! Cup of soup (erwten) en wat reepjes weet ik wat, o ja en nog halve banaan. En toen afwas: piet's turn, met closetpapier, beetje heet water
uit samovar, klaar is kees. Zie foto.nog even wat lezen en dan naar bed. Doe vannacht oordopjes in, want die trein maakt echt veel lawaai.........tot morgen groetjes