dag 4 trein

6 augustus 2016

Dag 4 trein
Privjet fse, beter hallo allemaal,  nog steeds vanuit de trein.......en nog steeds apparatuur uit de lucht, dat wordt dus wachten tot zaterdag ......
Ik begin bij vannacht. Had nog niet geslapen tot 2 am en toen was treinstop van plm 1 uur. Ben even uitgestapt, lekkere temperatuur buiten. Toen gaan slapen (althans proberen) de tijden die ik schrijf liggen beetje door elkaar, Moskou en local time, aber das macht keine flaus aus, volgens Pierre.
Blijkbaar toch gelukt want werd om plm 5 uur wakker. Stond andere vrouw in onze coupe. Ik dacht dat het onze hostess zal ik maar zeggen, was. En dat er iets mis was met die Rus die op bovenste bed lag. Ik schrok, nog half in slaap, en toen klom die vrouw naar boven. Ging daar liggen . Man weg, vrouw in de plaats . Piet keek ook raar toen hij wakker werd, want Piet ligt ook boven, toen hij ineens een vrouw aankeek in plaats van die man. Want die liggen op dezelfde hoogte haha. Dus er was gewisseld op station en wij niks van gemerkt. Dus gelukkig toch even geslapen. Het is nu 3 uur later dan Moskoutijd, dus misschien zijn we zo'n beetje op de helft. Piet is zo trots op zijn eigen accu laadstation, we lachen allemaal. Onze coupe genote is fotografe, die heeft zelfs een foto gemaakt (zie foto). 1 stopcontact in gangpad wagon werkt, en Piet kan 4 tegelijk opladen in eigen coupe (dit was de enige voorbereiding-act van Piet voor deze reis!!
Ontbijt in restaurant , gisteren noodrantsoen , vanmorgen zalm en kaviaar. Zijn we weer in evenwicht . Vandaag weer bloedheet, zometeen weer even naar buiten. Toch wel weinig stops dat we er uit kunnen, soms 4 of 6 of 8 uur ertussen. Wat is Rusland GROOT!  Tot zo.....
Zijn alweer vertrokken uit OMSK. Big city. Bij jullie 12 uur, hier 4 pm denk ik. Piet is boven dutje doen, fotografe ook, andere mevrouw is alweer vertrokken en ik ga wat lezen en ook dutje doen.
Dutje uit! Even tussendoor. Wat ons opvalt is dat langs de treinroute geen gewassen of wat dan ook worden verbouwd, alleen natuur. Zijn nu in West Syberie  en hier begint het kaler en kaler te worden........ook geen dieren zoals koeien of geiten voor hunzelf, we zien ze niet. Vraag me af waar ze hier in die hutjes van leven, want het zijn echt schamele hutjes, geen asfalt op straten, gewoon drek. Klaar! Niks voor hoge hakken hier zoals in Moskou. Daar zag ik net hooimijten, te laat voor foto. En kudde koeien. Bij stop van 30 min groep Duitsers getroffen, en die hebben hele reis een gids bij zich die alles regelt. Aan deze gids gevraagd waarom hier geen landbouw enz. Zij zegt langs deze route is vrijwel alles moerassig dus niks mogelijk. Weten we dat ook alweer. Deze uitstap hebben we eten gekocht van vrouwtjes op perron. Piet zegt ben je gek maar heb het toch gedaan. Piet had namelijk restaurant gepland, helaas. Zielig oud vrouwtje stond daar met gekookte aardappels, een ander met augurken en weer een ander met vis (gebakken of zo, het smaakt ernaar). Dus avondmaal bij elkaar. Ik moest gewoon wat kopen van ze of we het nou eten of niet. Samen gegeten met fotografe. Ze zei is ok. Maar hopen dat we niet ziek worden.  Ze hadden ook op perron prachtige sjaals en stola's , had zo al kunnen kopen, maar we krijgen nog meer stops in Syberie dus moet alweer geduld hebben. Na het eten nog wat gaan drinken in restaurant , en dan wordt het weer tijd om te slapen. O ja, het landschap is al flink veranderd. Begin van de reis veel verwilderde bossages, nu open vlaktes met spierwitte berken bosjes. Prachtig, opvallend wit. Het is inderdaad raar, ik heb Moskoutijd 6.30 pm, Piet local time 10.30 pm, je glijdt zo andere tijdzone in, heel apart. Niks meer te zien buiten, dus goodnight en see you.......jammer dat ik deze verhalen niet op de dag kan delen en de foto's maar het komt eraan.......
Nog gauw even wat schrijven. Zijn net weer in trein, middernacht, fotografe is vertrokken, was thuis. Afgehaald door echtgenoot en klein zoontje. Kuste ons toen ze afscheid nam. Haar man was al telefonisch op de hoogte van ons, ze was heel blij geweest met ons in de coupe. Dat ook nog. Nu hebben we Russisch echtpaar bij ons, geen woord Engels . Maar gaan nu toch zo slapen, dus morgen zien we wel wat het wordt. Zoveel bagage in zulke kleine ruimte. Deze vakantie wordt uit koffer leven, nu al een puinhoop. We lijken wel backpackers.