dag 5 trein

Dag 5 trein
Hallo all, dit wordt voorlopig onze laatste dag en nacht in de trein. Morgen zijn we in Irkutsk en dan gaan we eruit voor 3 dagen. Vannacht goed geslapen, ondanks snurken van die Rus.  Zijn vrouw  onder hem (voor alle duidelijkheid, we liggen onder elkaar of boven elkaar) gaf een por naar boven, en quiet. In ieder geval ik heb geslapen. We kunnen niet met ze praten, zijn ook beetje nors. Die Rus lijkt op iemand, ook houding enz. Duidelijk? Het is zo raar dat we geen contact kunnen hebben met thuisfront en buitenwereld zo lang. Het leven in de trein is eigenlijk niet te beschrijven. Die chaos overal. We hebben klein tafeltje voor 4 pers, bijna niet te doen. Overal liggen mensen, kaarten, eten en wat al meer . Hebben 40 min stop gehad in grote stad, Krasnojarsk of zoiets, Russische heeft het voor me opgeschreven. Op perron 2 Hollandse jongedames ontmoet, gezellig gepraat en gelachen over deze toestanden allemaal. Zij hadden ook problemen met de tijd. Zij wisten ook niet meer hoe laat het is. Op alle stations in Rusland is Moskoutijd, anders weet niemand het meer. En dat is net zo raar, de klok op station zegt bv 7 uur, terwijl het dan al 11 uur is. Ook leuk, alle mensen op blote voeten, sloffen of slippers, zitten in de trein en gaan zo perron op. Terug in coupe ben ik toch met woordenboek begonnen met de Russen. Ze beginnen wat te praten. Piet heeft soep gemaakt en zij haalden brood en spek tevoorschijn. En je gelooft het niet, die Rus bood ons brood en spek aan inclusief zwoerd (schwaats) Wie weet wat dit is?
Was ook nog lekker. Na wat heen en weer met handen en voeten zijn we erachter dat ze uit het Altai gebergte  komen, wat prachtig is zeggen ze, zo trots zijn ze. Even later krijgen we flesje, ziet uit als drank maar zit geen alcohol in zeggen ze, meer medicijn. Dus die stugge Syberische Russen zijn ontdooid. En Piet natuurlijk met zijn accu laadstation, dat maakt indruk. Dus het gaat alweer goed.
Rus en Piet liggen boven te slapen, Russin lezen en ik schrijven.
Het landschap wordt nu bergachtig, zijn ook aan het stijgen met de trein. Vannacht was het beetje fris, maar overdag is het weer heel warm en in trein zeker.
Bij laatste stop heb ik eten gekocht op perron , brood, worst, tomaten, augurken, ijsje en in coupe zo uit de vuist opgegeten, o ja,  en nog kippensoep.
Via telefoon Rus nog wat gecommuniceerd, doodvermoeiend. Dus we zijn nu laatste keer naar het restaurant gegaan. Dat is ook hele onderneming , wij zijn in coupe 12 en restaurant in coupe 6. Dat betekent door alle coupes en sluizen ertussen (hier zie je trainrails onder je door schuiven). Je moet iedere stap zorgvuldig neerzetten, anders hang je met tenen ertussen ( ik sta versteld dat ik dat durf, en Piet loopt maar door)
Indruk landschap vandaag: zoals eerdere dagen niet veel verschil, vanaf vandaag bergachtig , tot 1000 mtr , weer overgang naar vlak . Hier en daar in principe verlaten of niet verlaten armoedige houten huisjes, moeilijk in te schatten. Ziet er uit als vergane glorie. We vragen ons af of ze hier wel gelukkig zijn of weten ze überhaupt wel wat in de grote steden te koop is.
Ook veel vervallen fabrieken, loodsen, schuren, grote gebouwen enz.
De eerste fase van de treinreis was een echte belevenis en hebben er van genoten.
Morgenvroeg  plm 4 am Moskoutijd gaan we uit de trein, local Time 9 am. Snappen jullie het nog? Wij moeten er in ieder geval op die halte Irkutsk er uit !
Jammer van de vertraging maar hier zijn we dan weer op het blog.
Slaap ze en see you !
Els en Piet

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mariska:
    6 augustus 2016
    Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Een hele ervaring.
    Liefs wiel karlijn mariska
  2. Evelien en Harrie Jorna-Jacobse:
    6 augustus 2016
    Wow....Els: je moest , geloof ik, wel wat afzien in de trein: die hitte en het behelpen, maar....daardoor krijg je ook een saamhorigheidsgevoel en maak je aparte dingen mee. Ik lees het met grote interesse en hoop dat er binnenkort wat foto's te sturen zijn.
    Vast veel plezier in Irkutsk. Je schrijft echt leuk en met humor!

Groetjes,
    Evelien
  3. Reiner Dauven:
    6 augustus 2016
    Habe zum Tag 1 mit Maria* telefoniert. Sie war begeistert! Leider hat sie keine Mail-Adresse, will aber, dass ich ihr alles per Fax zusende (warte aber noch auf ihre neue Fax-Nummer). Mit den Fotos weiß ich noch nicht wie ich das mache.
    Als ich Jugendlicher war (1950/1960iger Jahre) war "Kalter Krieg" und "der Russe" stand in Berlin immer vor der Türe. Das es auch Weißrussland, Ukraine, Aserbaijan, Turkmenistan und Mongolei gab, wussten wir nicht, es waren alles nur Russen. In der Presse heute hört man eigentlich immer nur etwas über Putin und das ist auch nicht viel anders als zu meiner Jugendzeit.
    Viel Spaß dabei nun zu erleben, wie es wirklich ist.

Reiner*
    (*aus der weiteren Verwandschaft aus Deutschland)
  4. Truus en Guenter:
    Hoi Els en Piet,
    wat leuk om die verhalen van jullie te lezen, een wereld die wij niet kennen.
    Schwaats ken ik nog van je moeder, die dat vroeger van het spek sneed.
    Veel plezier in Irkutsk,
    Truus en Günter.