Onze reis (werkvakantie) naar Sri Lanka april/mei 2018

3 april 2018 - Valkenburg Lb, Nederland

Hallo allemaal,       Op 29 april a.s. is ons vertrek naar Sri Lanka. Ons verblijf is 3 weken. Tijd om met de laatste voorbereidingen te starten. Want de tijd vliegt! Maar eerst misschien leuk om in het kort enige algemene informatie over Sri Lanka te verstrekken. SRI LANKA (het vroegere Ceylon) , parel van Zuid-Oost Azië! Het eiland is gelegen in de Indische oceaan, net ten zuiden van India. Het heeft een democratische regering. De oppervlakte is net iets meer dan Belgie en Nederland samen. Colombo is de grootste stad en hoofdstad. Sri Lanka ligt midden op een grote zeeroute tussen Oost- en West-Azie en is daarmee een strategisch gunstig gelegen plek. Het land heeft tropische oerwouden, mooie kusten met prachtige stranden, in het centrale gedeelte ook bergen, prachtige landschappen en een rijk cultureel erfgoed. Diersoorten zijn o.a. luipaarden, wilde olifanten, apen, zwijnen, herten en vele soorten vogels. In het begin van de 16e eeuw werden delen van Sri Lanka gekoloniseerd door Portugal en Nederland. Er zijn nu nog veel Nederlandse overblijfselen. In 1815 kwam Sri Lanka onder het bestuur van het Britse Rijk. In 1948 werd Ceylon onafhankelijk. In 1972 werd de naam gewijzigd in Sri Lanka. Het staat bekend vanwege productie en export van thee, kinine, koffie, rubber, kaneel en kokosnoten, dus dit zijn voornaamste inkomsten evenals de visserij. Er zijn meerdere bevolkingsgroepen met ieder hun eigen religie. Ongeveer 23 miljoen inwoners, waarvan Singalezen grootste bevolkingsgroep zijn. Zij zijn boeddhisten 69%. Er zijn ook Hindoestanen 7-15%. Dit zijn met name de Tamils. Dan nog grote groepen Maleisiers, die van oorsprong meestal Islamiet zijn en groepen Christenen. Na 1972 werd het onrustig door burgeroorlog tussen Singalezen (meerderheid) en de Tamil minderheid (z.g Tamiltijgers). Tienduizenden mensen zijn omgekomen. In 2002 werd probleem opgelost. Op 24 december 2004 een afschuwelijke tsunami. Dus heel grote klappen voor Sri Lanka! Nog steeds een ontwikkelingsland. De munteenheid is de Sri Lankaanse roepie. Het tijdverschil is 4,5 uur, in de zomer 3,5 uur met de Benelux. Temperatuur 30-35 gr. Nacht 25-26 gr. Tot zover deze informatie. Zodra we er zijn kunnen we meer details vertellen wat we met eigen ogen zien. Voordat we vertrekken gaan we wat schrijven over het reisplan. Tot dan en heel veel groetjes van ons.

1. Victor en Gertie:
    15 april 2018
    Hoi Els en Piet, top dat jullie je weer gaan inzetten voor de medemens.
    We zullen jullie verhalen en foto’s op de voet volgen.
    Een fijne tijd daar toegewenst.
    Groetjes,
    Victor en Gertie