Sri Lanka dag 3

2 mei 2018 - Baddegama, Sri Lanka

Alweer een bloedhete dag! Zelfs de mensen hier zeggen dat  het de laatste dagen extreem warm is. Maar vanavond hadden we flink onweer, dus beetje afgekoeld, toch nog zo'n 28 gr. Maar nu onze dag. Vandaag naar heel armoedig bejaardenhuis geweest voor bejaarden die nergens terecht kunnen, geen kinderen hebben, geen partner of familie. Maar als je daar binnen komt dan krijg je tranen in je ogen........wat een zielige oude mensen! Ik laat straks wat foto's zien, want zo is het nu eenmaal. Een man heeft zijn bezit verkocht en runt met hulp dit huis. Maar het is onmogelijk om alles te bekostigen. Dus wij gaan hier ook met jullie sponsorgeld, vanalles doen. Zoals verf kopen en verven, ook met mensen van hier, die wij dan weer betalen zodat ze ook wat verdienen  en kunnen leren. Iemand de rioolafvoer laten repareren , een man geld voor taxi geven zodat hij naar ziekenhuis kan enz. Onbegrijpelijk dat overheid hier geen geld voor geeft. Maar toevallig waren vandaag mensen van  de overheid daar en een hele groep studenten die daar een hele dag kwamen helpen en spullen brachten, zoals zeep, tandpasta, medicijnen. Het was fantastisch om te zien hoe deze jongens en meisjes (pubers) bezig waren met deze oudjes.Nagels, knippen, bedden verschonen, haren knippen, schone kleren aan, vloeren vegen, voor zover dit mogelijk was. Dit was voor hun ook een leerzame ervaring om te zien hoe vreselijk deze mensen eraan toe waren. Details laat ik maar achterwege maar in deze toestand terecht komen is bijna onmenselijk. Er werd nog een meeting georganiseerd en hier kwamen verschillenden aan het woord, zowel overheid, studenten, bewoner, en ook man , eigenaar, zelf . Wij konden natuurlijk niks verstaan, maar het ging erover om hier verbetering in te brengen. Wij werden ook nog bedankt voor onze inzet en bij  elkaar gebrachte sponsorgeld. Wij kunnen jullie verzekeren dat het hier goed terecht komt. Verf is al gehaald en andere attributen en gaan dus morgen met een ploeg van hier daar wat opknappen. Het eerder door de stichting opgerichte bejaardenhuis na de tsunami (Senehasa huis) gaan we andere keer bezichtigen, maar hier is geen hulp meer nodig, dat zien we dus andere keer.

Daarna met Yacinthe met tuk tuk haar zoontje opgehaald van de kleuterschool, ook mooi schooltje. Piet intussen wandelingetje gemaakt achter het huis waar we zijn. Prachtige palmen, klein oerwoudje. Piet zag dat rijstvelden in orde werden gemaakt voor de eerste rijstplant. Enkele personen waren bezig met verhogingen maken met een hark in deze grote hitte. Wat een hels karwei. Ook in het water kleine krokodil gezien, helaas nu geen foto.

Na de lunch met Piet in Tuk tuk naar dorp geweest (Baddegama), terwijl Jo met ministerie en architecten bespreking had over blindenvakschool.

Bij terugkomst kwam een vader met blind jongetje en nog een blinde man hier naar ons. Jo kent deze mensen allemaal en hier ook mee gepraat over hun problemen hier.

Ga nu enkele foto' s plaatsen. Het was een indrukwekkende  dag....... Groetjes van ons en tot morgen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Truus:
    2 mei 2018
    Hoi Els en piet, fijn werk wat jullie gaan doen, in dat warme Sri Lanka. Of al bezig mee zijn. Groetjes.
  2. Rina en jo:
    2 mei 2018
    wat een armoede onvoorstelaar Rina.en jo.
  3. Truus en Guenter:
    2 mei 2018
    Wat erg ,deze toestanden en wat een luxe hebben wij in onze verzorgingshuizen. Fijn dat jullie samen je zo inzetten voor deze arme mensen.
  4. Huub en Jose:
    Hallo Els en Piet.
    Wat een heftige foto's. Wat een armoede.
    Dan weten wij pas hoe goed wij het hebben.
    Heel veel sterkte daar met jullie fantastisch project.
    Groetjes Josè en Huub
  5. Marianne:
    2 mei 2018
    Wij kunnen ons dat niet voorstellen. Verschrikkelijk fijn dat er mensen zijn zoals jullie. En toch nog voor jullie een mooie beleving. Als je ziet wat hier allemaal wordt weggegooid van mensen die kleiner gaan wonen of overlijden terwijl ze het daar goed kunnen gebruiken.
    Groetjes marianne en jo.
  6. Piet en Jeanne Caldeberg:
    2 mei 2018
    Wat een armoede dan besef je weer dat wij het hier zo goed hebben,
    wat goed van jullie dat je dat allemaal doet, we denken aan jullie
  7. Will en Math Thewessen:
    2 mei 2018
    De mensen zullen daar wel heel blij zijn met al jullie hulp!
    We denken mee! Succes!