Sri Lanka dag 4

3 mei 2018 - Baddegama, Sri Lanka

Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie lieve reacties! Vinden wij ook heel leuk om te lezen. Als jullie nu zouden zien en horen waar wij nu zitten, echt lachwekkend. Het is 19.00 uur, pikdonker, aan heel drukke weg, motors met 4 personen, bussen, vrachtauto's, tuktuks enz. op harde stoelen op terras voor restaurant/office stichting. (Waar wij verblijven). Vaak slechte verlichting , ook nog mensen te voet en honden op straat, het gaat meestal wel goed. Tuktuk voor de neus en kok maakt buiten gerecht met heel veel lawaai, slaat met mes op ijzeren plaat. Bliksem in de lucht, donder. Meer lawaai kan niet, maar binnen is het heel warm (hebben geen airco alleen propellers) en buiten gaat het een beetje, dus ga proberen wat te schrijven over vandaag. Och, daar begint de kok weer te slaan.......
Vanmorgen vertrokken met 2 tuktuks, volgeladen met emmers verf, kwasten en wat zo al nodig is om alles te sausen. Wij 3 en 4 mensen van hier. De schildersploeg! Bedden aan de kant, schuren, repareren en verven. Een stuk dak moest ook nog gerepareerd, dus daar ook nog materiaal voor gehaald en begonnen met slopen. De jongens van Sri Lanka hebben heel goed geholpen en kunnen zo centje verdienen. Op de foto's kunnen jullie zien hoe het eruit zag en als het klaar is maken we nieuwe foto's. De arme man die naar het ziekenhuis moest, is door tuktuk niet meegenomen omdat hij een onaangename geur heeft (suikerziekte) ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel, plastic zak om voet gebonden, onmenselijk. dus lag nog daar in die hitte, aan de buitenkant van het huis. Morgen gaan we proberen om hem hoe dan ook naar het ziekenhuis te brengen! Als jullie de foto's zien hoe hij daar zit of ligt is het wel duidelijk.
We hebben hard gewerkt en tegen 2 uur waren we pratschnat, en het had niet geregend!
Piet had alleen de onderkant van het t-shirt nog droog, de rest had andere kleur.....Jo vraagt aan Piet, dat is toch ginge voele schweit..........
Morgen gaan we verder want er is nog veel te doen. Hebben ook nog wat oude vrouwtjes blij gemaakt met wat bloesjes die ik had meegenomen.
Na de lunch even rusten.......
De mensen weten dat Jo er is dus heel veel komen naar ons toe. Het vrouwtje met haar baby, waarvan de vader enkele maanden geleden overleden is door ongeluk. Ik had gelukkig ook wat babyspulletjes en speelgoed en ze was heel blij en baby ook (7 mnd) Daarna kwam nog een moeder met dochter, hebben we nog blij kunnen maken met schoenen, tasje, haarspulletjes, want ze hebben prachtige haren hier allemaal! En het zijn ook mooie mensen......en als je ziet hoe dankbaar ze zijn! De moeder had ook teenamputatie door suikerziekte, laten ze je dan zien en stichting heeft hier ook voor gezorgd.
Heb ook paar foto's van omgeving bejaardenhuis gemaakt, schitterende natuur ook waar wij zijn. Trouwens overal, het is net of ze een weg door oerwoud van palmen en bomen hebben gemaakt met huizen en winkeltjes erlangs, het ziet er uit als een sprookje, kijk zelf maar.
We gaan nu avondeten, bijna 8 uur en op tijd naar bed.
Er komen nu nog ouders binnen met autistisch kind en hebben geld nodig voor de bus om kind naar speciale school te laten gaan. Dit wordt ook gedaan met sponsorgeld!
Voor die ouders is het zo fijn als hun kind ook naar school kan. Want deze jongen kan niet alleen zijn. En zonder hulp zijn dit allemaal problemen hier! Hij is helemaal gefixeerd op ijskasten, hij slaat met de deuren tot ze kapot zijn. Thuis hebben ze geen ijskast, dus heel moeilijk, oude ijskast zou hem goed doen, onbegrijpelijk....Jo zegt tegen hem, doe bis a lekker jonk, hoe kunnen we je helpen? Dat gaat zomaar niet.
Now we go eat! Het eten is nog altijd heerlijk, dus....
Tot morgen !

1. Victor en Gertie:
    3 mei 2018
    Hoi Els en Piet en Jo,
    Wat zijn jullie goed bezig en wat is de wereld toch oneerlijk verdeeld.
    Als je het aan den lijve ondervindt zal het wel hard binnen komen. Dat hebben wij al bij het zien van de foto’s. Je wil iedereen helpen maar dat is natuurlijk onmogelijk.
    Veel succes verder met jullie geweldige project.
    Groetjes,
    Victor en Gertie
  2. Mini groteclaes:
    5 mei 2018
    Petje af voor jullie dat jullie dit doen. Triest dat mensen in deze tijd nog zo moeten leven. groetjes